Jakie są różnice między SEO i SEM?

Marketing internetowy to jedna z najbardziej rozwijających się gałęzi marketingowych. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ trudno sobie w obecnych czasach wyobrazić prężnie rozwijającą się firmę, która nie miałaby swojej witryny w świecie wirtualnym. To właśnie Internet jest obszarem, w którym w najprostszy sposób można zdobyć nowych klientów. Wystarczy jedynie wiedzieć w jaki sposób rozpocząć działanie, aby zdobyć jak najlepsze efekty. Dwa główne składniki marketingu wyszukiwarek to SEO oraz SEM. Co to takiego i jakie są różnice pomiędzy nimi?

Optymalizacja stron internetowych

SEO to proces składający się z dwóch aspektów. Należy w nim rozróżnić elementy które przyczyniają się do optymalizacji wizytówki zarówno pod kątem robotów wyszukiwarek jak i biorąc pod uwagę potrzeby użytkowników\internautów. Dopiero połączenie obydwu aspektów może zapewnić wizytówce wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie pozyskanie nowych klientów. Co należy uczynić aby móc cieszyć się z sukcesu? W tym względzie bardzo istotnych jest kilka kwestii. W pierwszej kolejności trzeba zadbać o to, aby kod źródłowy witryny był przejrzysty, zgodny z wytycznymi W3C. Jeżeli chodzi o treść na stronie, to również trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, nie warto lać wody - użytkownicy lubią konkrety, szukają informacji, dlatego teksty umieszczane na stronie powinny być rzeczowe i w miarę krótkie. Tekst, który jest jednolitym blokiem źle się czyta - następna zasada dotyczy tego aby podzielić go na mniejsze części, przedzielone nagłówkami. By zwiększyć atrakcyjność treści, warto jest dodawać grafiki. Jednak pamiętać należy o tym, że roboty wyszukiwarek internetowych nie zauważają grafik, z tego też względu należy opisywać je altami. Stosując się do tych porad można istotnie wpłynąć na pozycję jaką witryna zajmuje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Search Engine Marketing

Oprócz pozycji naturalnych rezultatów wyszukiwania można spotkać się również z wynikami sponsorowanymi. Taki sposób reklamy jest bardzo korzystny dla witryn znajdujących się na dalekich podstronach wyników organicznych. Co ważne, taki rodzaj reklamy jest niezmiernie opłacalny, ponieważ opłata pobierana jest nie za to, że reklama się wyświetla, tylko dopiero wtedy, gdy zainteresowany użytkownik przejdzie na daną stronę. Stawki pobierane za klikniecie są bardzo zróżnicowane i zależą od tego jak bardzo popularne jest konkretne słowo kluczowe. Im słowo jest bardziej popularne, tym stawka za nie jest wyższa. W jaki sposób reklamodawcy rozliczają się z Google? Każdy z reklamodawców indywidualnie określa zarówno maksymalną stawkę jaką jest w stanie zaakceptować za każde słowo kluczowe, jak i budżet miesięczny. Możliwe są dwa sposoby rozliczeń - zarówno uiszczając przedpłaty jak i dopiero po skończonej kampanii reklamowej. Osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z płatnymi reklamami mogą liczyć na pomoc konsultantów. To jaką formę promocji wybrać - czy optymalizację czy reklamy płatne należy podjąć biorąc pod uwagę szereg zmiennych. Z pewnością, w pierwszym okresie działalności witryny dobrze jest pokusić się o stosowanie obydwu kanałów promocyjnych w tym samym czasie. Po czasie można sprawdzać rezultaty i zdecydować się na jeden kanał ścieżki promocyjnej.