Historia SEO i SEM

SEO (jest to skrót od angielskiego Search Engine Optimization - Optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych) to określenie, które istnieje w świecie informatyki od czasu pojawienia się pierwszych wyszukiwarek internetowych i z każdym dniem istotność myślenia o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych rośnie. Kiedy jednak powstało to określenie a także jak wyglądały początki SEO?


Jak zaczęły powstawać pierwsze strony www, wówczas nie dość iż istniało ich bardzo mało, to mało klientów było także zdolnych je odwiedzić. Początkowo bowiem powszechny dostęp do internetu w takiej postaci w której widzimy to na co dzień - nie istniał. I to nie jedynie w Polsce, również w bogatszych krajach Internet jako taki funkcjonował wyłącznie w dużych ośrodkach akademickich i w najznaczniejszych koncernach. Tym samym w zasadzie nie było potrzeby robienia wyszukiwarek internetowych w sytuacji, jak równie świetnie sprawdzał się prosty spis tych paru, kilkunastu, a z czasem kilkudziesięciu serwisów www. Z czasem jednakże sytuacja zaczęła się zmieniać. Jeszcze więcej obywateli miało kontakt do Sieci, już nie wyłącznie z miejsca pracy lub nauki, lecz jeszcze z domu. A jeśli zwiększała się znacząco ilość ewentualnych czytelników (wyraz "czytelników" musimy tutaj wyróżnić ze względu na fakt, iż pierwsze serwisy były w zasadzie czysto tekstowe, wypełnione prostymi grafikami - daleko im było do obecnych, pełnych animacji oraz ciekawych zdjęć portali internetowych) stron www, to zaczęły się też coraz szybciej pojawiać nowe strony. W pewnym etapie zwykła, statyczna lista widocznych w sieci adresów przestała być wystarczająca, albowiem liczba pojawiających się stron niesłychanie szybko rozwijała się. Zaczęto więc tworzyć pierwsze wyszukiwarki internetowe.

Działanie takich wyszukiwarek było w myśli wyjątkowo funkcjonalne - analizowały one internet w aby odnaleźć wszystkich nowych serwisów internetowych, a następnie pokazania ich adresów użytkownikowi, jaki w miejsce wyszukiwania wprowadził interesujący go temat. To, co wszak w teorii wydaje się niezwykle łatwe (pomijając temat stworzenia mechanizmu samodzielnego wyszukiwania innych stron w sieci), w praktyce powoduje pewne pytanie, na jakie aktualnie nie tak szybko odpowiedzieć. Gdy przybywa stron, to w jaki sposób algorytm wyszukiwarki jest w stanie wybrać, które z nich są najbardziej potrzebne i właśnie je prezentować odbiorcom, a które są na tyle mniej atrakcyjne, że możemy je umiejscowić na końcu listy wyników? No i jak uniwersalny algorytm będzie w stanie określić, co będzie najatrakcyjniejszą stroną właśnie dla nas?

Tu docieramy do tego czym jest oraz do czego jest niezbędne zajęcie z branże Search Engine Optimization. Ponieważ znana jest wiedza, że wszyscy klikają tylko na pierwsze parę wyników wyszukiwania, więc tym samym strony, jakie emitowane są na jakiejś z szczególnie dalekich stron listy wyników w praktyce wcale nie będą odwiedzone. Tu dokładnie przydaje nam się pozycjonowanie. Dobrze wykonane sprawi, że kondycja naszej strony w wyszukiwarce podniesie się znacznie w górę powodując, iż użytkownicy naraszcie ją zobaczą.